Το παλαιό διδακτήριο κτίστηκε το 1929 στην έκταση που παραχωρήθηκε από την Μονή Αγίου Γεωργίου Νεροκούρου. Πρόεδρος της Σχολικής Εφορείας ήταν τότε ο Ιωάννης Ανδρονικάκης ο οποίος προσέφερε πολλές υπηρεσίες και χρηματική βοήθεια για να ολοκληρωθεί το κτήριο. Η ίδρυση και η λειτουργία του Δημοτικού Σχολείου ξεκινάει το σχολικό έτος 1899-1900 με την παραχώρηση από την Μονή 32.000 τμ για την ανέγερση του διδακτηρίου.
Το νέο διδακτήριο άρχισε να χτίζεται το 1996 και οι εργασίες αποπερατώθηκαν το 2001. Το 2003 ο Δήμος Ελευθερίου Βενιζέλου και εφόσον λειτουργούσε το νέο Δημοτικό Σχολείο Νεροκούρου, παραχώρησε την έκταση των 4 στρεμμάτων στη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Χανίων προκειμένου να στεγάσει το Μουσείο Σχολικής Ζωής μετά από πρόταση και πρωτοβουλία δύο ενεργών εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, Δημητρίου Καρτσάκη και Μαρίας Δρακάκη. Την ιδέα υιοθέτησε ο Νομάρχης Χανίων τότε Γεώργιος Κατσανεβάκης και η ΝΑΧ χρηματοδότησε την αναπαλαίωση του παλαιού διδακτηρίου και τη μουσειολογική μελέτη προκειμένου να δημιουργηθεί το Μουσείο Σχολικής Ζωής .Το Μουσείο άνοιξε τις πύλες του στο κοινό τον Μάιο του 2006 και με την υπ. αριθμ. 41/2021 (ΑΔΑ: 6ΓΚ0ΩΗ5-ΑΜΡ) απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου επί Δημαρχίας Παναγιώτη Σημανδηράκη πέρασε στην ΚΕΠΠΕΔΗΧ ΚΑΜ
Το Μουσείο Σχολικής Ζωής Δήμου Χανίων, είναι το πρώτο Μουσείο Εκπαίδευσης στην Ελλάδα που οργανώθηκε από διακεκριμένους επιστήμονες μουσειολόγους και ιστορικούς της εκπαίδευσης. Είναι το πρώτο Μουσείο Εκπαίδευσης που άνοιξε τον δρόμο για μια συστηματοποιημένη και δημιουργική αξιοποίηση των εθελοντικών τοπικών δυνάμεων για την προβολή του οράματος και της αποστολής του, μέσω της σύστασης του Συλλόγου Φίλων του (από το 2005) πριν ακόμη το ίδιο συνομιλήσει επίσημα με το κοινό του.
ΤΟ ΟΡΑΜΑ
Όραμα του Μουσείου Σχολικής Ζωής Δήμου Χανίων η ανάπτυξη γόνιμων συνεργειών στην κοινότητα μέσω των πολλαπλών αναγνώσεων της πολιτιστικής κληρονομιάς και της σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας.
Επιδιώκει κάθε έργο του πολιτισμού και της εκπαίδευσης, να αναδεικνύεται σε ένα δυναμικό εκπαιδευτικό υλικό και αξιακό ερμηνευτικό μέσο, που εξελίσσει τον παιδαγωγό – εμψυχωτή σε δημιουργό, αλλά και ικανό και ευέλικτο χρήστη πρωτότυπων μέσων και μεθόδων. Βασικό στοιχείο της επικοινωνιακής του πολιτικής η διαμόρφωση στάσεων δια βίου μάθησης σε διάφορες ομάδες κοινού με την παιδαγωγική αξιοποίηση της πολιτιστικής κληρονομιάς και της σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας.
Η ΑΠΟΣΤΟΛΗ
Η αποστολή του είναι ανάδειξη της άρρηκτης σχέσης του πολιτισμού με την εκπαίδευση ως έκφραση και επικοινωνία, αλλά και ως κινητήρια δύναμη για την καλλιέργεια της συλλογικότητας. Σκοπός του είναι να συμβάλλει δημιουργικά, ώστε υπάρχοντα εκπαιδευτικά υλικά να εμψυχώνονται και να αναπλαισιώνονται. Πολιτισμικά αγαθά και ιστορικά τεκμήρια να λειτουργούν ως αφετηρίες έμπνευσης πολλαπλών αναγνώσεων και προσωπικών νοηματοδοτήσεων για το διαφοροποιημένο κοινό του. Χρηστικά αντικείμενα με τη διαδικασία της ερμηνείας και με την πολυσημία των έργων τέχνης να αποκτούν ιδιαίτερη εκπαιδευτική δύναμη. Η πολιτιστική κληρονομιά και η σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία να συστρατεύονται, ώστε η συμμετοχή, η εμπειρία, η δημιουργία, η έκφραση και η επικοινωνία, να υποστηρίζονται με μια προσωποποιημένη και γνήσια επαφή των ομάδων στόχου με τον πολιτισμό και την (εκ) παιδευτική διαδικασία.