Σαπωνοποιός

Ένα από τα προϊόντα που παρήγαγε η Κρήτη σε μεγάλες ποσότητες ήταν το ελαιόλαδο. Το λάδι ως εμπορικό αγαθό, δημιούργησε μια αλυσίδα παρασκευής και άλλων υποπροϊόντων. Ένα από αυτά ήταν το γνωστό πράσινο σαπούνι που το παρήγαγε ο Σαπωνοποιός. Τα σαπουναριά της Κρήτης έπαιξαν σπουδαίο ρόλο σε όλη την Μεσόγειο. Η παραγωγή σαπουνιού απορροφούσε σημαντικές…Διαβάστε περισσότερα

Δείτε το βίντεο παρακάτω

Περιγραφή

Ένα από τα προϊόντα που παρήγαγε η Κρήτη σε μεγάλες ποσότητες ήταν το ελαιόλαδο. Το λάδι ως εμπορικό αγαθό, δημιούργησε μια αλυσίδα παρασκευής και άλλων υποπροϊόντων. Ένα από αυτά ήταν το γνωστό πράσινο σαπούνι που το παρήγαγε ο Σαπωνοποιός.

Τα σαπουναριά της Κρήτης έπαιξαν σπουδαίο ρόλο σε όλη την Μεσόγειο. Η παραγωγή σαπουνιού απορροφούσε σημαντικές ποσότητες λαδιού. Παρά την διακοπή της λειτουργίας των, λόγω των κρητικών επαναστάσεων, τα τέλη του 19ου αιώνα βρήκαν την Κρήτη ξανά με πολλά σαπουναριά. Αργότερα οι αγορές ξανάνοιξαν και το κρητικό σαπούνι έγινε και πάλι ένα προϊόν εσωτερικής κατανάλωσης αλλά και εξαγωγικού εμπορίου. Το πρώτο από τα είκοσι σαπουναριά που συναντάμε στα Χανιά την περίοδο της Κρητικής Πολιτείας ήταν το εργοστάσιο της Ανώνυμης Βιομηχανικής Εταιρείας «Ανατολή» (Α.Β.Ε.Α.). Ιδρύθηκε το 1889 από τον Γάλλο χημικό Ιούλιο Δέης, στην περιοχή της Νέας Χώρας, δίπλα στο τότε εβραϊκό νεκροταφείο.

Στην περιοχή δυτικά της πόλης των Χανίων όπου βρίσκεται σήμερα το κολυμβητήριο, υπήρχε μία ξύλινη προβλήτα όπου έφταναν με καράβια πρώτες ύλες και από εκεί εξαγόταν το κρητικό σαπούνι στην Γαλλία και άλλες χώρες. Το εργοστάσιο ήταν ατμοκίνητο και στην γραμμή παραγωγής του σαπουνιού χρησιμοποιούνταν έως και δέκα καζάνια. Ο σαπωνοποιός, εμπειρικός ή σπουδασμένος, έπρεπε να γνωρίζει χημεία καθώς επίσης και τη συνταγή των προσμίξεων και του ψησίματος του σαπουνιού. Μετά το κόψιμο το σφράγισμα και το στέγνωμα των πλακών του σαπουνιού, ακολουθούσε η συσκευασία του σε κούτες και ήταν έτοιμο για την αγορά. Παρά το ότι το παλιό εργοστάσιο με τα επιβλητικά φουγάρα σταμάτησε να λειτουργεί το 1994, οι ντόπιοι ακόμα εξακολουθούν να αποκαλούν την περιοχή αυτή ΑΒΕΑ.

Δείτε το βίντεο

Δείτε το βίντεο

Φωτογραφικό υλικό

Ακολουθεί σειρά από φωτογραφίες για το συγκεκριμένο επάγγελμα, που ανοίγουν σε γκάλερι με περιγραφές

13 φωτογραφίες

Περισσότερα επαγγέλματα

  • Αγγειοπλάστης
    Αγγειοπλάστης

    Πιθανολογείται πως η επινόηση της στερεοποίησης της λάσπης με τη φωτιά, τοποθετείται γύρω στο 7.000 π.Χ. Για την κατασκευή των αγγείων απαιτείται ο τροχός, το σφουγγάρι, το χτένι και το καμίνι. Ο αγγειοπλάστης αρχικά επέλεγε και επεξεργαζόταν το χώμα, ετοίμαζε τον πηλό, ακολούθως δημιουργούσε τα αγγεία, τα στέγνωνε στον ήλιο και τα έψηνε. Το σχήμα…Διαβάστε περισσότερα

  • Αμαξάς (αρχείο οικ. Καλλιοντζή)
    Αμαξάς

    Η εφεύρεση της άμαξας συμπίπτει με την επινόηση του τροχού, τον οποίο εφηύραν οι Αιγύπτιοι. Παλαιότερα πριν την έλευση του αυτοκινήτου, οι μεταφορές των ανθρώπων, γινόταν με ζώα, με άμαξες και με σούστες. Οι μεταφορές των προϊόντων, συνήθως μέσα σε βαρέλια και τσουβάλια και των οικοδομικών υλικών, όπως πέτρες, ξυλεία, σίδερα και κεραμίδια, γινόταν με…Διαβάστε περισσότερα

  • Βαρελάς
    Βαρελάς

    Γνωρίζουμε ότι στην αρχαιότητα τα προϊόντα, ο καρπός, το λάδι και το κρασί αποθηκεύονταν μέσα σε πιθάρια. Όταν άρχισαν να κατασκευάζονται ξύλινα βαρέλια από τον βαρελά, το κρασί αποθηκευόταν σε αυτά. Στα Χανιά, η κατασκευή και η πώληση των βαρελιών γινόταν στο σημερινό παλιό λιμάνι, σημείο που πραγματοποιούνταν και οι θαλάσσιες εμπορικές συναλλαγές. Ήδη από…Διαβάστε περισσότερα

Εικονίδιο σχολιασμού Σε περίπτωση που έχετε κάποιο σχόλιο για το περιεχόμενο της σελίδας ή θέλετε να προσθέσετε σε αυτό, επισκεφθείτε τη φόρμα σχολιασμού περιεχομένου.
Back to top